Feestelijke opening Informatiepunt Digitale Overheid: “Menselijk inefficiënt gesprek helpt soms het best”
Donderdagmiddag 12 mei opende in de bblthk, de openbare bibliotheek Wageningen, een Informatiepunt Digitale Overheid. Vanaf heden kunnen inwoners dagelijks vanaf 12.00 uur terecht voor vragen rondom de digitale overheid.
Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Bijvoorbeeld zorgtoeslag aanvragen, werk zoeken of een rijbewijs verlengen. Daarvoor moet je wel kunnen omgaan met de computer. En een DigiD kunnen aanvragen. En vervolgens baan je je een weg door het digitale overheidslandschap. CAK, CIZ, LBIO, SVB; het is al ingewikkeld genoeg om hier een weg in te vinden. En denk je het te weten, blijkt er een uitzondering op jouw situatie te zijn. En loop je vast in dit systeem, dan is een telefoonnummer op een website vaak nergens te bekennen. Waar kan je tegenwoordig nog naar binnen lopen en een gesprek voeren om weer verder te kunnen.
Foto: Percy Cicilia Jr
Voor veel mensen is dit een herkenbaar verhaal. Wageningse organisaties en vrijwilligers zaten bij elkaar om een kennisquiz te spelen. Hieruit bleek dat lang niet iedereen meteen wist bij welke overheidsinstantie je voor welk vraagstuk moet zijn. Het maakte zichtbaar duidelijk dat een Informatiepunt Digitale Overheid geen overbodige luxe is in de stad. Een plek waar je naar toe kunt als je vastloopt op internet. Die plek is er nu in de vorm van het IDO: het Informatiepunt Digitale Overheid.
De medewerkers van het Informatiepunt weten snel de weg te vinden op de websites van de overheid naar de juiste informatie om de vragen te beantwoorden. “Ze sturen je hier niet van het kastje naar de muur, maar verwijzen je door naar de juiste overheidsinstantie en werken nauw samen met het Startpunt, Solidez, Digitaalhuis, de Woonwinkel, SchuldHulpMaatje, Sociaal raadslieden of de Vrijwilligers Centrum Wageningen voor persoonlijke hulp. Het succes van het IDO hangt sterk samen met deze nauwe, lokale samenwerking”, aldus Eline de Visser, projectleider van het informatiepunt.
Foto: Percy Cicilia Jr
Ellen van der Kolk luisterde de opening op met een gedicht. “Soms helpt het menselijk inefficiënt gesprek het best. Ondoorklikbaar traag. Waarin geen vraag te dom of onverantwoord onbeantwoord blijft…”
Het IDO werd officieel geopend door wethouder Anne Janssen. “Ik heb zelf moeite gehad met het aanvragen van mijn DigiD. Is het eindelijk gelukt, moet je 2 dagen wachten op je wachtwoord”.
De bedoeling was het Informatiepunt Digitale Overheid te openen met een knallende kurk. Dat de kurk niet van de fles sprong, maar moest worden open gewrikt was symbolisch te noemen voor het thema van die middag: de worsteling in het digitale overheidslandschap die men soms moet voeren om iets online te kunnen regelen, aldus Manja Mekking, directeur van de bblthk.
Foto: Percy Cicilia Jr